3 sprawdzone sposoby na lęk przed odrzuceniem

Boisz się tego co ktoś pomyśli i jak zareaguje na to co zrobisz? Blokujesz się przed np. podejściem do chłopaka, który Ci się podoba, bo pojawia Ci się lęk przed odrzuceniem? Prawie każdy z nas zna to uczucie, więc nie jesteś sama. Dzisiaj podpowiem Ci 3 sposoby co możesz z tym zrobić!

Sposobów na radzenie sobie z lękiem przed odrzuceniem z całą pewnością jest więcej. Jednak w tym artykule skupiam się na tych, które sam miałem możliwość przetestować i które faktycznie przyniosły oczekiwane rezultaty. Najmocniejszy zostawiłem na sam koniec. To co, zaczynamy?

Sposób 1 – spójrz na sytuację z boku

Zauważ, że lęk przed odrzuceniem tyczy się tylko Ciebie. To są Twoje emocje i myśli, Twoje przekonania.

Być może zdarzyło Ci się kiedyś podzielić jakąś swoją obawą z bliską Ci osobą, a ta zareagowała zdziwieniem i odpowiedzią w stylu “ale czego Ty się boisz?”.

Jako ludzie bardzo często mamy tendencję do przerysowywania “zagrożenia”. Wydaje nam się, że coś się nie uda lub się wygłupimy, podczas gdy patrząc na sytuację z boku sprawa wydaje się o wiele prostsza.

Gdy następnym razem poczujesz lęk przed odrzuceniem, spróbuj “wydostać” się z ciała i swoich emocji. Spójrz na siebie na chłodno z boku. Jeśli będzie Ci łatwiej, możesz się wczuć w jakąś osobę którą znasz.

Zobacz, że to np. tylko zagadanie do kogoś. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, gdy druga osoba parska śmiechem lub nas odrzuca, gdy próbujemy nawiązać z nią kontakt. A jeśli ktoś tak robi, to bez wątpienia szkoda czasu na taką osobę.

Sposób 2 – zauważ irracjonalność strachu

Wyjaśnię Ci pokrótce skąd pojawia się u nas lęk przed odrzuceniem, abyś mogła dostrzec jak irracjonalny jest ten strach.

W bardzo dawnych czasach żyliśmy w niewielkich społecznościach. Narażając się komuś z plemienia, narażaliśmy się też na ryzyko wyrzucenia z grupy. Oznaczałoby to praktycznie zerowe szanse na przeżycie, więc staraliśmy się wypadać jak najlepiej przed pozostałymi i nie podejmować zbyt “odważnych” kroków.

Jednakże mamy teraz XXI wiek, a to zakorzenione w nas przekonanie kompletnie się nie sprawdza w aktualnej rzeczywistości.

Nawet jeśli 20 osób z Twojego otoczenia ma o Tobie złe zdanie, wystarczy zmienić miejsce zamieszkania i masz świeży start. Możesz tak robić praktycznie w nieskończoność całe życie.

A co jeśli ktoś się na Ciebie krzywo spojrzy? Chwilę później o tym zapomni, tyle mamy wydarzeń w ciągu dnia. Nie pamiętamy o pojedynczych sytuacjach z całego dnia, ponieważ nasz mózg uważa je za zbyt mało przydatne.

Kluczem więc jest zrozumienie, że strach który czujemy przed odrzuceniem ma źródło w naszej ewolucji, ale jest już nieprzydatny. Oczywiście, czasami się przydaje, żeby nie zrobić jakiejś głupoty rzutującej na całe nasze życie. Jednak w większości przypadków, ten starach jest najzwyczajniej irracjonalny.

Sposób 3 – przerzuć presję na innych

Ostatni sposób, ale moim zdaniem najpotężniejszy. I co najważniejsze – banalnie prosty.

Załóżmy, że podoba Ci się jakiś chłopak i jesteście właśnie na imprezie. Chciałabyś do niego zagadać, ale boisz się co sobie pomyśli, czy Cię nie odrzuci, co pomyślą znajomi jak to zrobi, itp.

Zauważ, że automatycznie stawiasz na sobie presję, że to Ty musisz wypaść jak najlepiej. Dlaczego? A co jeśli ten chłopak ma okropny charakter, jest chamski, płytki i nie ma nic ciekawego w sobie? Mając taką świadomość nadal byś chciała wypaść przed nim jak najlepiej, czy raczej sama byś była na pozycji osoby oceniającej go?

Pozbądź się niepotrzebnej presji! Zamiast tego przerzuć ją na niego i sprawdź jak się zachowa przy Tobie oraz jakim facetem jest.

Ta technika jest niebywale prosta, ale działa niesamowicie mocno i jest bardzo skuteczna. Co najważniejsze, przydaje się nie tylko w przypadku lęku przed odrzuceniem, ale również w codziennym życiu.

Wyczul się na momenty, kiedy wchodzisz w presję i przerzuć ją na otoczenie lub na drugą osobę. To Ty sprawdzaj jak ktoś się zachowa, zamiast narzucać na siebie presję zachowywania się jak najlepiej.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci poczuć więcej luzu 🙂 Zapamiętaj każdy ze sposobów i przetestuj (a w szczególności sposób nr 3).

Pamiętaj, że lęk przed odrzuceniem jest całkowicie normalną sprawą i dotyczy prawie każdego z nas. Jednak radząc sobie z nim masz jak w banku, że więcej rzeczy będzie Ci się układało.

Michał
Autor: Michał
23-letni pasjonat rozwoju osobistego i psychologii społecznej. Od małego pasjonują mnie relacje damsko-męskie i wszystkie niuanse z tym związane. Pomogłem już wielu koleżankom, znajomym i czytelnikom. Mam nadzieję pomóc też Tobie! :)